Op kamers

Juni 2012. Mijn havo diploma binnen, klaar voor de volgende stap richting mijn droombaan. HBO Maatschappelijk werk zou het gaan worden. De perfecte tussenstap tussen de havo en de universiteit. Het klinkt zo makkelijk… Maar er kwam toch iets meer bij kijken. Ik wilde graag naar Groningen. De totale reistijd zou zo’n 2 uur zijn, enkele reis. Dat zou betekenen dat ik 4 uur per dag zou reizen en daarnaast naar school zou gaan, ondenkbaar. Maar aan de andere kant, was een kamer in een studentenhuis met dag en nacht herrie wél een goed idee..?

Gelukkig kwamen mijn ouders met een oplossing. Zij zouden een appartement/huis gaan kopen in Groningen zodat ik kon gaan studeren in een rustige omgeving. Eerst zag ik dit ”op kamers” verhaal helemaal niet zitten. Ik was net 17 en vond het nog prima bij m’n ouders. En bovendien, hoe moest dat dan met koken en het hele huishouden als ik me zo slecht voelde? Uiteindelijk besefte ik dat ik niet zoveel keus had, als ik wilde studeren moest ik op kamers, klaar. Studeren stond voor mij vast, liever het huis uit dan thuis komen te zitten!

Vanaf het moment dat ik de knoop had doorgehakt werd het leuk, we moesten namelijk op zoek naar een huis. Na heel wat uurtjes op funda.nl en na verschillende woningen te hebben bezichtigd hadden we het gevonden. De perfecte plek, 5 minuten fietsen van school, 8 minuten van het centrum, boven een supermarkt en een bushalte voor de deur. Dit moest hem worden!

In de zomervakantie gingen we er een weekje heen. De muren werden voorzien van een fris kleurtje, in de keuken kwam een bar om aan te eten en natuurlijk moest mijn eigen kamer leuk ingericht worden! Deze week bestond dus vooral uit schilderen, bezoekjes aan ikea en meubels in elkaar zetten. En natuurlijk hebben we ook een beetje de omgeving verkend ”wauw, je loopt de trap af en je hebt alles hier!” en de kortste routes uitgezocht naar het centrum en school. Wat is alles dichtbij als je het vergelijkt met wat we gewend zijn. In plaats van 3 km fietsen voor een supermarkt nu één naast de deur en school bijna op loopafstand, wat een luxe!

In september werd het echt, school begon weer. Daar ging ik, een koffer vol kleren mee, op naar Groningen! De eerste weken was het ontzettend wennen, ik moest nu ineens toch meer gaan doen met dezelfde hoeveelheid energie en er is niemand die het even van je overneemt als het niet gaat. Op den duur werd ik hier handiger in. Zo ga ik nu bijvoorbeeld boodschappen doen direct uit school zodat ik maar 1 keer de trap hoef op te lopen. Kleine dingen die aan het eind van de dag veel verschil maken!

Ondertussen ben ik helemaal gewend en ingeburgerd in de ”grote stad”. Heerlijk om alles in de buurt te hebben en ik heb het hartstikke gezellig op school en met m’n huisgenootjes. Het op jezelf wonen heeft ook zeker voordelen. Lekker doen wat je wil en wanneer, zonder dat er iemand is die dat lastig vindt! Toch ga ik ook nog graag in het weekend naar huis, lekker lang kletsen aan tafel en even heerlijk niet hoeven bedenken wat ik nu weer moet gaan eten…

Geef een reactie

