Studie

Zoals ik al in ”hoe het allemaal begon” schreef heb ik op de middelbare school ontzettend goede begeleiding gehad. School was altijd bereid om mee te werken en dingen aan te passen zodat ik het wél kon. Daar had ik heel veel geluk mee en dat besefte ik me ook heel goed. Ik kende genoeg verhalen aan anderen waarbij de school eerder dwarslag dan meewerkte..

Ik realiseerde me dat de kans erg klein was dat ik nog een keer zo’n school zou treffen. We gingen aan het begin van het schooljaar in gesprek over de mogelijkheden die er waren voor chronisch zieke studenten. Zij gaven aan dat er zeker mogelijkheden waren, maar dat het hierbij van belang was dat ik op tijd mijn grenzen zou aangeven. Dit gaf wel wat lucht, maar eigenlijk dacht ik, naïef als ik was, dat ik dat ook niet nodig zou hebben. Op het HBO liggen de contacturen lager dan op de middelbare school, dus ik dacht dat ik het wel vol zou kunnen houden. Dat bleek niet het geval. Al vrij snel bleek dat het allemaal teveel was voor me.

Dus ging ik in gesprek om mijn grenzen aan te geven, niet makkelijk maar wel hard nodig! De oplossing die voor mij het best past bleek echter niet zo makkelijk te realiseren. Ik wilde graag minder lessen, maar hetzelfde programma (in de zelfde periode) als mijn medestudenten. De regels voor ”actieve participatie” maken dit ontzettend moeilijk. Om  toch te proberen dit voor elkaar te krijgen heb ik een verzoek ingediend bij de examencommissie. Dit werd afgewezen zonder duidelijke reden en met de boodschap dat ik de lessen die ik wilde missen maar bij andere klassen moest gaan volgen. Dat was voor mij geen oplossing, het aantal uren was teveel en dat zou niet veranderen als ik lessen zou gaan volgen bij een andere klas.

Na een herverzoek werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Ik wil hier verder niet teveel over kwijt, behalve dat het nogal een negatieve ervaring was en ik me totaal niet serieus genomen voelde. (dit was ongeveer 3 maanden na mijn eerste verzoek en ik was ondertussen dan ook al erg achteruit gegaan) Ik kreeg naar aan leiding van dit gesprek wel de toestemming om een beperkt aantal lessen extra te mogen missen in de tweede helft van dit schooljaar. Voor een regeling voor volgend jaar zal ik weer opnieuw het traject van aanvragen e.d. moeten doorlopen. Er was toegezegd dat er van alles mogelijk zou zijn als ik mijn grenzen zou aangeven, maar zo makkelijk bleek het niet te werken. Een enorme tegenvaller!

Doordat dit hele traject zo lang duurde ben ik ontzettend achteruit gegaan en zijn die extra lessen missen eigenlijk al niet meer genoeg. Ik heb het gevoel dat school van mijn mogelijkheden, onmogelijkheden maakt en dat maakt me boos en verdrietig. Ik kan zoveel wel, maar dat wordt nu tegengewerkt doordat iemand heeft bedacht dat het leuk is om iedereen verplicht aanwezig te laten zijn.

Ondanks alles ga ik door, ik moet en zal mijn Propedeuse halen dit jaar! (nog een paar weekjes knallen!)

3 gedachtes over “Studie

Geef een reactie

