Een andere weg?

Na het gedoe op school, zie studie, ging ik heel erg twijfelen of deze opleiding wel geschikt was voor mij. Mijn plan was om 4 jaar maatschappelijk werk te doen en daarna in 2 jaar psychologie erachteraan. Ik vind de opleiding leuk en geloof oprecht dat ik een betere psycholoog zal worden als ik eerst maatschappelijk werk afmaak. Maar kan ik dat wel? De contacturen zijn nu al teveel terwijl dit echt een rustig jaar is in vergelijking met de andere jaren waarin je ook stage loopt e.d. Ik besefte me dat ik dit alleen zou kunnen als ik de volle medewerking van school zou krijgen. En die kreeg ik niet, dus tijd om plan B in werking te stellen!

Ik hoorde dat het dit jaar toch nog mogelijk was om met je propedeuse over te stappen naar de universiteit. Ik heb er lang over getwijfeld, maar uiteindelijk (2  dagen voor de inschrijving sloot) besloot ik om me toch in te schrijven en het te gaan proberen.Hoe langer ik er over nadacht hoe meer ik het zag zitten! Universiteit is qua lesstof veel meer en moeilijker, maar de contacturen liggen een stuk lager dan op het HBO. Zo hoop ik dan alle lessen te kunnen volgen en kan ik leren/lezen vanaf de bank of vanuit mn bedje, klinkt als de ideale oplossing voor dit moment!

De toelating voor psychologie in Groningen gaat via decentrale selectie bestaande uit een motivatiebrief en een toetsdag. Die motivatiebrief maakte ik me niet zoveel zorgen over, dit is immers wat ik al jaren wil! De toetsdag daarentegen wel… Vooral wiskunde zag ik tegen op, dat had ik al een jaar niet gehad én ik had niet eens vwo niveau. Maar nouja, ik besloot er gewoon voor te gaan. Onder het motto ”meer dan je best kan je niet doen” besteedde ik de weken die volgenden mijn beetje energie dat overbleef aan het voorbereiden van de toetsdag. School ging natuurlijk gewoon door dus heel veel tijd en energie had ik niet, maar toen de toetsdag aanbrak kon ik in ieder geval wel zeggen dat ik mijn best had gedaan!

De toetsdag zelf duurde van 1 tot 5 en bestond uit 4 onderdelen: biologische psychologie, wiskunde, engels en wetenschappelijk tekstbegrip. Elk onderdeel duurde 45 minuten en na elk onderdeel hadden we 15 min pauze, al met al een erg lange middag! Wiskunde ging, zoals verwacht, slecht maar volgens mij heb ik de rest van de onderdelen wel redelijk gemaakt. Nu hopen dat het goed genoeg was…

Ik hoop heel erg dat ik word toegelaten, dit zou zoveel stress schelen! De opleiding psychologie heeft namelijk maar 10 contacturen per week ipv de 18 die ik nu heb, dat is bijna de helft! Ook heb je op de universiteit geen gedoe met stages enzo, voor mijn lichaam is dat gewoon heel fijn. Maarja, ik heb gedaan wat ik kon dus nu is het afwachten…

to be continued.

3 gedachtes over “Een andere weg?

Geef een reactie

