Recept: Pavlova

We hadden laatst een etentje met vrienden (we koken dan 3 gangen voor elkaar) en het was mijn beurt om het toetje te maken. Ik wist niet zo goed wat ik wilde tot ik op internet een recept voor het maken van pavlova tegen kwam. Het zag er zo lekker uit! Ik besloot om in plaats van een grote pavlova allemaal kleintjes te maken zodat iedereen als het ware zijn eigen taartje zou hebben. Ik heb eerst een proefversie gemaakt omdat de oventijd natuurlijk niet klopte omdat mijn versie veel kleiner was. Toen ik dat had uitgevonden was het kon ik de definitieve versie gaan maken voor de gasten. En het was echt een groot succes! Daarom leek het me leuk om dit heerlijke receptje met jullie te delen! 🙂 (Het recept is gebaseerd op het recept voor pavlova van AH)

Mini pavlova’s 

Dit recept is goed voor 6 mini pavlova’s

Ingrediënten voor de pavlova:

SONY DSC

  • 210 gram suiker
  • 4 eieren (je gebruikt alleen het eiwit)
  • 1 eetlepel maizena
  • 2 theelepels witte wijnazijn (dit kan je ook vervangen door citroensap)
  • 2 theelepels vanille aroma

Hoe ga je te werk:

Verwarm de oven voor op 160 graden

Het allerbelangrijkst bij het maken van pavlova is dat de schalen en de mixhaken die je gebruikt helemaal droog zijn, anders worden de eiwitten niet stijf!

Je begint met het splitsen van de eiwitten, hiervoor gebruik je 2 bakjes. Een voor het eigeel en een voor het eiwit. Tip: Gooi het eiwit na elk ei dat je gescheiden hebt alvast in een grote kom zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen als er een eitje mislukt. 

Klop de eiwitten een beetje op met de mixer tot ze gaan schuimen (na 30 sec ongeveer). Vanaf dan kan je lepel voor lepel de suiker toevoegen tot alle suiker is opgenomen door de eiwitten, en de eiwitten helemaal stijf zijn geworden. ( Dit kan je testen door de schaal op de kop te houden, valt er niks uit? Dan zijn ze stijf genoeg! )

Voeg vervolgens de maizena, vanille aroma en witte wijnazijn toe en mix het nog even door.

Leg een stuk bakpapier op de bakplaat en leg hier 6 ”rondjes” van het eiwitmengsel op (hoeft niet netjes). Zorg dat er wat ruimte blijft tussen de pavlova’s anders plakken ze aan elkaar als ze in de oven gaan.
Maak met een eetlepel een kuil in het midden van de pavlova’s zodat ze straks makkelijk versierd kunnen worden.

Bak de pavlova’s 45 minuten in een oven van 160 graden. Na de 45 min zet je de oven uit en op een kiertje en laat de pavlova’s zo nog een half uur afkoelen.

Ingrediënten voor de vulling/ versiering:

SONY DSC

  • Verse aardbeien
  • 250 ml slagroom
  • Doosje zomerfruit (diepvries)

hoe ga je te werk:

Er zijn een heleboel manieren om de pavlova af te maken. Ik heb gekozen voor slagroom, verse aardbeien en een saus van zomerfruit.

Doe het zomerfruit in een pannetje (ik heb een half doosje gebruikt) met een beetje water en citroensap. Verwarm dit en probeer het fruit als zoveel mogelijk kapot te maken. Maak het dan met een staafmixer echt fijn zodat het de structuur krijgt van een vrij gladde saus. Zet dit even in de koelkast of viezer om af te koelen.

Klop de slagroom stijf, eventueel met een beetje suiker (niet teveel, de pavlova’s zijn al zoet van zichzelf!)

Snijd de aardbeien in stukjes

De pavlova’s afmaken:

Leg de pavlova op een mooi groot bord en verdeel de slagroom erop. Verdeel daarna de stukjes aardbei erover en voeg een beetje van de vruchtensaus toe.

SONY DSC

Heeeeeeerlijk! 🙂

Heb jij wel eens pavlova gegeten? En lijkt je dit recept lekker of ga je het misschien wel zelf proberen?

2 gedachtes over “Recept: Pavlova

  1. Hoooii Hannah!

    Ik hou van dit recept!! Morgen ga ik het voor mijn familie in almelo maken! Ondertussen al meerdere malen gemaakt hihi en ik blijf het geweldig vinden dit toetje!!
    Na de kerstvakantie moeten we snel een datum afspreken om bij te kletsen met de meiden!!
    Sorry dat dat tot nu toe nog steesa niet is gelukt..
    Hele fijne en warme feestdagen!! ❤

    Lieeefs xx

Geef een reactie

