Trots

Trots. Trots is iets wat ik moeilijk vind. En dan bedoel ik niet trots zijn op een ander, maar trots op jezelf. Ik was altijd heel goed in het bekritiseren van mezelf. Als iemand anders iets deed was dat goed of bijzonder terwijl als ik precies hetzelfde deed het niks voorstelde. Alles wat ik deed was niet perfect, en dus was ik er niet trots op. Niet dat ik me daar heel bewust van was trouwens, het was eigenlijk ”normaal” voor me. Ik had me zelfs niet eens gerealiseerd dat anderen dat wel konden, tot iemand het me specifiek vroeg ”Hannah, kan jij nou nooit eens trots zijn op jezelf?” 

Die vraag bleef hangen en ik bleef erover nadenken. Mijn conclusie had ik echter al snel getrokken, hier wil ik wat aan doen! Ik wil ook trots op mezelf kunnen zijn! Dus dat werd mijn do-it-yourself projectje, ik ging leren trots op mezelf zijn. En weetje, eigenlijk is het best wel gelukt :). Ik besloot om meer stil te gaan staan bij alle dingen die ik wel goed deed in plaats van de dingen die ik niet goed deed. Gewoon elke dag even stilstaan bij wat je goed doet. ”Yes, weer een goed cijfer binnen!” ”vandaag op de fiets naar school geweest terwijl ik me helemaal niet goed voelde” ”fijn gesprek gehad (waar ik ook medeverantwoordelijk voor was!)” Dit werkte voor mij heel goed. Terwijl ik eerst alleen trots kon zijn op grote dingen zoals het halen van mijn Havo-diploma, heb ik nu elke dag wel iets om trots op te zijn! En dat voelt goeeeeeeeeeed 😀

En omdat het zo goed voelt wil ik graag met jullie delen waar ik trots op ben!

  • Dat ik mijn eigen huishouden(tje) kan runnen zonder hulp
  • Dat ik mijn propedeuse heb gehaald ondanks een niet- meewerkende school
  • Dat ik het aandurf om een nieuwe richting te kiezen met een nieuwe opleiding
  • Dat ik dus alweer (4e jaar op rij) opnieuw durf te beginnen
  • Mijn doorzettingsvermogen
  • Het feit dat ik alles altijd positief probeer te benaderen, en dat heel vaak ook lukt
  • Dat ik kan genieten van kleine dingen
  • Dat ik durf naar mezelf te kijken en aan mezelf te werken als dat nodig is
  • Dat ik steeds assertiever word en dus steeds beter voor mezelf opkom
  • Dat ik steeds opener durf en kan zijn tegen anderen

Er zijn vast nog wel meer dingen waar ik trots op ben, maar dit zijn voor nu even de belangrijkste. Ik werd helemaal blij van het schrijven van dit stukje, trots zijn maakt happy haha!

Waar ben jij trots op?

Een gedachte over “Trots

Geef een reactie

