Vakantie met een beperking

Op de laatste dag van mijn vakantie het (voorlopig) laatste blogje over de vakantie. Met een lichaam dat niet altijd meewerkt – vaak tegenwerkt – ziet een vakantie er toch wel anders uit dan gemiddeld… Een aantal aanpassingen hebben het voor mij mogelijk gemaakt om toch zoveel mogelijk mee te kunnen doen, vooral voor mijn vakantie in Italie. Ook al is het soms moeilijk dat alles niet ”normaal” kan, vind ik het vooral heel fijn dat het met een beetje hulp gewoon wel lukt!

Gezelschap

Het eerste aspect wat het voor mij makkelijker heeft gemaakt is dat ik op vakantie was met mijn ouders en zusje. Zij weten precies wat er aan de hand is en proberen altijd zoveel mogelijk rekening met mij te houden. Als het even niet gaat kan ik dat gewoon zeggen zonder dat ze daar raar van opkijken of dat ik eerst alles uit moet gaan leggen. Natuurlijk zou ik in de toekomst ook graag met vrienden op vakantie willen, maar mijn ritme is op dit moment zo totaal anders dat dat nu gewoon niet handig is. Ik hoop dat het ooit kan, maar zoals het nu gaat zou ik dan meer missen dan meemaken en dat is niet de bedoeling!

Reis

Zoals ik al eerder schreef zijn we naar Italië geweest, een populaire vakantiebestemming waar de meeste mensen met de auto naartoe reizen. 2 dagen in de auto, voor mij niet te doen. Reizen is ontzettend vermoeiend en het lange stilzitten zorgt voor extra pijn. Om onze reistijd te verkorten zijn wij in plaats van met de auto, met het vliegtuig naar Italië gegaan. Hierdoor bleef er nog ongeveer een kwart over van de tijd die het zou kosten om met de auto te reizen. Dit scheelt voor mij toch zeker een dag bijkomen op de plek van bestemming, waardoor ik een extra dag had om leuke dingen te doen!

Rolstoel

Dit was wel de meest ingrijpende aanpassing, maar het heeft me zoveel opgeleverd. Ik kan best zelf lopen, maar dit lukt alleen voor kleine stukjes en dat is nogal een beperking op vakantie. In een nieuwe omgeving wil je toch altijd graag nieuwe dingen zien en ontdekken en daarvoor moet je nou eenmaal veel lopen. En aangezien ik dat lopen niet veel langer volhoud dan een minuut of 10 is een rolstoel hard nodig als je wat wil zien van de omgeving! Als ik erbij stil sta is het eigenlijk best heftig, maar dat probeer ik dan ook vooral niet te doen. Ik geniet vooral van de extra mogelijkheden die het voor mij (en de rest) creëert! Zonder rolstoel mee had ik niet naar Milaan gekund en maar bar weinig kunnen zien van het prachtige toscane.

Vakantie thuis

De rest van de vakantie thuis is voor mij een stuk makkelijker geweest. Doordat ik weinig verplichtingen had kon ik echt een keer goed naar  mijn lichaam luisteren. Een dagje niks als dat nodig was, lekker veel slapen en tussendoor natuurlijk gewoon leuke dingen doen (en ik heb zelfs een beetje gewerkt!).

Ik heb een fijne vakantie gehad, heerlijk genoten, leuke dingen gedaan en lekker uitgerust! Ik hoop dat ik vanaf morgen weer een frisse start kan maken. Nieuwe school, nieuwe opleiding, PSYCHOLOGIE HERE 1 COME! 🙂

Heb jij een fijne vakantie gehad? En ben je weer begonnen vol frisse zin (of ga je beginnen)?

3 gedachtes over “Vakantie met een beperking

Geef een reactie

