Hoe je een challenge wél kan volhouden..

Ik weet niet of het iemand van jullie is opgevallen maar mijn 30 days challenge is hopeloos mislukt. Ik geloof dat ik het 14 dagen vol heb gehouden, maar daarna ben ik afgehaakt. Ik had het afgedaan met ”ach, jammer maar helaas” maar toen ik in een van mijn studieboeken een stukje tegenkwam over het volhouden van een bewegingsprogramma was mijn interesse gewekt. Wat heb ik fout gedaan, en nog belangrijker; wat kan ik doen zodat het de volgende keer wél lukt?

Belangrijke onderdelen voor het succesvol veranderen van gedrag (volgens mijn psychologieboek):

  • Stel een doel. Een van de belangrijkste onderdelen. Een doel moet haalbaar en concreet zijn zodat het altijd duidelijk is wanneer je het doel behaald hebt. Als je niet haalbare doelen stelt zal je eerder gedemotiveerd dan gemotiveerd worden om ermee aan de slag te gaan, want waarom zou je je best doen als het toch niet gaat lukken?
  • Neem de tijd om je eerst bewust te worden van het bestaande gedrag. In het geval van een bewegingsprogramma kan je dit doen door eerst een week op te letten op hoeveel je eigenlijk beweegt. Bewustwording leidt je al in de goede richting omdat je er dan al echt mee bezig bent zonder dat je iets veranderd hebt aan je gedrag.
  • Zoek beloningen en bepaal hoe vaak je jezelf gaat belonen als je je houdt aan het schema. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je beloning .
  • Beloon gewenst gedrag. Door het belonen van het goede gedrag is de kans groter dat dit vaker vertoond gaat worden. Je moet hierin wel streng zijn, als je je doel niet hebt behaald moet je ook je beloning weerstaan.

Bron

Als ik deze manier vergelijk met de manier waarop ik mijn 30 days challenge heb aangepakt mis ik eigenlijk het belangrijkste aspect om het succesvol te laten zijn, namelijk het belonen! Mijn doel was duidelijk en ik had een mooi schema gemaakt om te kunnen zien wat ik precies moest doen en hoe ver ik was, maar ik heb er geen moment bij na gedacht om mezelf te belonen als het zou lukken. Nou wil ik niet mijn gebrek aan discipline wijten aan het vergeten van de beloning, maar de volgende keer ga ik zeker proberen om mezelf te belonen en ik ben heel benieuwd of het effect zal hebben!

Wat is jouw manier om je doelen te bereiken?

2 gedachtes over “Hoe je een challenge wél kan volhouden..

Geef een reactie

