2013

31 december is het vandaag. De laatste dag van de laatste maand van 2013. Ik kan het bijna niet geloven, voor mijn gevoel was het gisteren nog zomer haha. Dit is voor mij het moment om terug te kijken op het afgelopen jaar en dit wil ik graag met jullie delen. De tijd vliegt, maar als je terugkijkt merk je toch weer hoeveel er is gebeurd. 2013 was een jaar met hoogte en dieptepunten, met overwinningen op mezelf en met tegenslagen. Maar hé, I’m still standing! Ik ben dankbaar voor alle mooie dingen die ik heb mogen meemaken, ik ben blij met de mensen met wie ik het heb kunnen delen, en ik ben trots op alles wat ik geleerd heb dit jaar!

2013

Het eerste hoogtepunt voor mij in 2013 was het behalen van mijn rijbewijs! Ik haalde hem een maand voor mijn verjaardag en ik kan wel zeggen dat het me heel veel vrijheid heeft gegeven. Ik kan in het weekend nu heel makkelijk de auto pakken om iets te gaan doen en ben niet meer afhankelijk van of mijn ouders tijd hebben om me te brengen. En ach, zo’n rijbewijs is toch iets wat gewoon heel lekker voelt om te hebben, je hebt er je hele leven iets aan en het geeft ontzettend veel mogelijkheden!

Maart was voor mij een maand met een dubbel gevoel. Ik had in die maand een gesprek met de examencommissie op school om op zoek te gaan naar een manier waarop ik kon blijven studeren zonder dat ik verder achteruit zou gaan. Zij namen mij echter totaal niet serieus en vonden dat ik maar gewoon 2x zo lang over de opleiding moest gaan doen. Er zijn in dit gesprek dingen gezegd die echt niet oké zijn en die mij echt geraakt hebben. Ik heb ook best wat tijd nodig gehad om het allemaal te verwerken, ik wilde zo graag studeren en ik had het gevoel dat zij het voor mij onmogelijk maakten. Maar het was niet alleen maar tegenslagen die maand, ik werd ook 18! Eindelijk volwassen, haha. Niet dat er veel is veranderd, maar het voelt wel als een mijlpaal! Het was ook mijn eerste verjaardag ”op kamers”, dat was ook wel een beetje gek. Ik had het in het weekend bij mijn ouders gevierd voor familie en vrienden, maar op de dag zelf was ik in groningen. Dat betekende dus zelf taart en hapjes halen haha, dat voelt dan gelijk alweer heel volwassen ;).

In april werd ik geopereerd aan mijn gebit, en daarmee kreeg ik gelijk mijn abonnement op de tandarts/kaakchirurg… Brrr als ik ergens een hekel aan heb.. Maarja, nu investeren en dan de rest van mijn leven een mooi gebit!

In mei besloot ik dat hbo mwd mij niet kon bieden wat ik nodig had. Ik heb het ontzettend leuk gehad op de opleiding en had het ook graag af willen maken, maar het was voor mij lichamelijk gewoon echt niet haalbaar. Daarom heb ik mij ingeschreven voor de opleiding psychologie aan de rug. De toelating hiervoor was op basis van decentrale selectie dus de maand mei stond voor mij in het teken van motivatiebrieven, wiskundesommen & psychologie.

Begin juni was de selectiedag voor psychologie en dat was ook de dag dat ik mijn blog begon! Ik had er al een hele tijd over nagedacht om weer te beginnen met bloggen en toen moest het ineens gebeuren haha. Ik vind het nog steeds leuk om te bloggen en ben blij dat ik mijn eigen stukje internet waar ik kan plaatsen wat ik wil (hoewel ik me nog wel eens laat leiden door de angst dat mensen het niet leuk vinden om te lezen..). Ik hoop dat ik in 2014 wat vaker kan gaan bloggen, want de regelmaat is er nu wel echt helemaal uit en dat vind ik echt ontzettend jammer! Bloggen blijft voor mij een leuke bezigheid, dus daar wil ik zeker meer tijd aan gaan besteden.

Eind juni was mijn laatste tentamenweek van de het jaar voor mwd en dit vond ik heel erg spannend omdat ik alles zou moeten halen om de overstap naar de universiteit te kunnen maken. In de week voor de tentamens begonnen hoorde ik dat ik was toegelaten bij psychologie dus dat verhoogde de druk nog even extra. Gelukkig ging het allemaal prima en heb ik alles in 1x gehaald (dus: Propedeuse in de pocket!). Zo kon ik met een heerlijk gevoel de zomervakantie in!

Begin juli ging ik met mijn ouders en zusje op vakantie naar Italië. Het was onze eerste keer, en oh wat heb ik genoten! Ik vind het echt een geweldig land, het weer was heerlijk, de stadjes ontzettend sfeervol, en het uitstapje naar Milaan was magisch. Jup, I fell in love.. Ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat ik daar nog wel een keer heen zal gaan! De rest van de zomervakantie stond vooral in het teken van relaxen. Ik moest echt bijkomen van een heftig studiejaar en ik moest natuurlijk alle leuke dingen compenseren die ik had gemist doordat al mijn energie op ging aan school, hihi.

In september begon het schoolleven weer, het universiteitsleven beter gezegd! Eigenlijk was dit voor mij het 3e jaar op rij dat ik opnieuw moest beginnen, maar ach iedereen moet toch zijn eigen weg zoeken. Het was allemaal wel even wennen, de universiteit is toch wel heel anders dan het hbo en ik mis de praktische dingetjes wel eens. Toch weet ik zeker dat het op dit moment de beste keuze is geweest om de overstap te maken. Het gaat alsnog allemaal niet gemakkelijk, maar over het algemeen kan ik de contacturen wel volhouden. En het voelt ook heel erg goed om zo toch weer een stapje dichterbij mijn doel te komen! Hoe lang het ook duurt en wat er ook gebeurt, ik kom er wel!

In december begon ik met de pilatesoefeningen van blogilates en ik doe het nog steeds! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik het zo lang zou volhouden, maar ik doe het nog zo goed als elke dag! Het voelt heel goed om toch iets te doen terwijl ik me niet goed voel. Ik blijf binnen mijn grenzen en het geeft heel veel voldoening als ik weer een workout heb gedaan. Ik kan bijna zeggen dat ik verslaafd ben geraakt haha. Dat heerlijke gevoel wat je krijgt na het sporten heb ik eigenlijk pas sinds deze maand ervaren. Ik sportte daarvoor al wel, maar daarmee ging ik zo ver over mijn grens dat ik me vooral heel slecht voelde na die tijd en dat dat fijne gevoel dus een beetje verloren ging. Het voelt goed, dus dit is zeker iets wat ik ga proberen vol te houden in 2014!

Dit jaar was voor mij ook het jaar van de make up. Ik kwam nooit veel verder dan oogpotlood en mascara maar in 2013 ben ik make up steeds meer gaan waarderen en gebruiken! Ik vind het heerlijk om mezelf zo op te maken dat ik er écht goed & gezond uitzie. 🙂 En ik vind het ook gewoon echt heel leuk om er mee te experimenteren haha. Misschien zou het leuk zijn dat 2014 voor mij het jaar van het haar wordt, op dat gebied kan ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel leren 😉

Dit was mijn 2013. Mijn jaar, mijn verhaal. Ik vond het heel mooi en bijzonder om er op deze manier bij stil te staan en om het te delen met jullie. Ik heb afgelopen jaar geprobeerd er het beste van te maken en volgens mij is dat heel goed gelukt! Ik hoop dat ik dit in 2014 kan voortzetten en dat ik over een jaar opnieuw terug kan kijken op alles wat er gebeurd is en trots kan zijn op alles wat ik geleerd heb! 2014, I’M READY!

Ik wens je een hele fijne jaarwisseling & tot in 2014!

Liefs!

Geef een reactie

