Quote| If you focus on results, you will never change. If you focus on change you will get results.

20140110-160540.jpg

Ik kwam deze quote tegen en hij zette me gelijk aan het denken.. Op dit gebied heb ik nog veel te leren. De perfectionist in mij focust namelijk alleen maar op resultaten. Doelen, to-dolijstjes, en alles waarmee je maar een bevestiging kan krijgen dat je het goed doet. Of niet natuurlijk, want die doelen benadrukken tegelijkertijd ook keihard alles wat niet gelukt is.

Maar maakt me dat gelukkig? Het antwoord is simpelweg ‘nee’. Het is als een vicieuze cirkel. Ik stel een doel – ik stress omdat ik het doel perse wil halen –  ik haal het doel, of niet natuurlijk –  en ik voel me goed (of slecht) door het resultaat. Ik blijf steeds maar weer doelen stellen, dus verandert er niks. En dus blijven mijn gevoel en mijn zelfbeeld afhankelijk van hoe ik presteer. Ik wil dit graag anders, ik wil gewoon altijd happy zijn met mezelf! Ik ben niet alleen maar goed als ik mijn doel heb gehaald, ik als persoon sta los van wat ik wel en niet goed doe. Iets goed doen maakt mij niet beter en iets fout doen maakt me ook niet slechter. Verstandelijk weet ik het allemaal wel, maar dat gevoel hè..

Het verleggen van mijn focus van resultaten naar verandering. Ik vind het een mooi doel voor 2014, of toch niet. Want trap ik nu niet keihard weer in mijn eigen valkuil door weer een doel te stellen…? Anyway, het is iets wat ik heel graag wil leren en waar ik dit jaar zeker mijn best voor ga doen!

Wat zou jij dit jaar graag willen leren?

Vergeet mijn blog niet te volgen op  bloglovin‘ & te liken op facebook!

11 gedachtes over “Quote| If you focus on results, you will never change. If you focus on change you will get results.

  1. Pingback: Happy challenge |Mijn waarden | Dancing in the rain

  2. Opzicht is het niet erg om doelen te stellen, want zo behaal je ook die persoonlijke groei die je graag wil. Maar het is inderdaad uitkijken hoe jij dan met het resultaat omgaat. Misschien moet je meer leren om naar het proces te kijken, dan daadwerkelijk naar het einddoel. Ook als je het doel niet hebt gehaald, heb je heel veel geleerd en dat is dan toch ook weer een doel…
    Heel veel succes in ieder geval om dit aan te pakken en meer los te laten! 🙂

  3. Ow, heel herkenbaar. Ik probeer het los te laten, dat perfectionisme, maar dat is heel erg moeilijk. Misschien is het goed om na te denken over wat je dan zou willen veranderen? Dan heb je al een eerste stap.

Geef een reactie

