Happy challenge | Positieve gewoonten

Alweer de 6e week in de happy challenge, wat gaat het snel zeg! Deze week is de opdracht om stil te staan bij positieve gewoonten. Lastiger dan het klinkt, omdat het zo ”gewoon” is valt het niet meer echt op namelijk. Negatieve gewoonten vallen vaak meer op omdat je daar zelf of omdat anderen daar ”last” van hebben, dus dat zou een stuk makkelijker zijn geweest. Maarja, van negatieve gewoonten word je natuurlijk niet echt happy 😉

positief

Wat doe ik goed? Waar ben ik blij mee? En welke positieve gewoonten zou ik nog toe willen voegen? Ik ben er altijd heel goed in om kritisch te zijn naar mezelf, dus dit was nog best even lastig.

– Positieve kijk op het leven

Het leven zit vol met mogelijkheden, ook als je chronisch ziek bent. Alleen niet iedereen ziet die mogelijkheden, ik gelukkig wel. En het gaat nog redelijk automatisch ook. Mijn glas is halfvol en dat zorgt dat ik altijd de positieve momentjes uit de dag vis, al was het nog zo’n slechte. Over het algemeen kijk ik naar de dingen die ik wel kan of zoek ik naar een manier waarop ik dingen wel kan, en dat voelt goed!

– Openstellen voor anderen

Een andere positieve gewoonte is dat ik open sta voor anderen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat zij denken, voelen of vinden wat regelmatig zorgt voor fijne gesprekken. Dit komt natuurlijk altijd van twee kanten, dus is het ook een deel mijn verdienste. Natuurlijk ligt het niet alleen maar aan mij, maar ik draag wel bij aan dat fijne gesprek. Helaas is het op dit moment vooral eenzijdige openheid. Ik bedoel daarmee niet dat de ander niet openstaat voor mijn verhaal, maar dat ik het lastig vind om dat te delen.

Ik heb vast nog meer goede gewoontes, maar op dit moment is dit even alles wat ik kan bedenken. Het zijn in ieder geval wel gewoontes waar ik blij mee ben en die zeker bijdragen aan mijn geluk!

– Openstellen naar anderen toe

Ik noemde het net al even, ik wil graag van die eenzijdige openheid tweezijdige openheid maken. Dat klinkt misschien een beetje gek, want ik deel hier natuurlijk al best veel en in real life ben ik ook heel goed in kletsen. De dingen waar het echt om draait praat ik echter graag snel overheen. En dat hoeft niet. Delen is eng, maar delen levert ook heel veel mooie dingen op. Maar daar komt dan weer de onzekerheid de hoek om, want waarom zouden anderen het interessant vinden wat ik te vertellen heb? Tja, lastig lastig..

– Loslaten

Ik zou graag wat meer loslaten. Niet oneindig blijven stressen om iets kleins, maar loslaten en vertrouwen dat het goedkomt. Het klinkt zo makkelijk, maar ik kan het echt totaal niet. Ik ben een ontzettende controlfreak, dus het hele loslaten is bij mij meestal ver te zoeken..

Wat zijn jouw goede gewoonten?

Volg mijn blog op  bloglovin‘ & like ‘m op facebook!

2 gedachtes over “Happy challenge | Positieve gewoonten

Geef een reactie

