Persoonlijk| Dankbaar voor dromen

Dankbaar ben ik. Niet elke dag even veel helaas, maar over het algemeen wel. Dankbaar voor de grote en de kleine dingen in het leven. Toen Laura haar lezers vroeg waar zij dankbaar voor waren moest ik wel even nadenken. Er zijn zoveel dingen om dankbaar voor te zijn, maar wat is voor mij de essentie? Uiteindelijk kwam ik bij dit:

Ik ben dankbaar voor alle mogelijkheden die ik heb. En dat ik die kan zien tussen alle on
mogelijkheden. Dat ik kan genieten, dat ik kan studeren en zo een toekomstperspectief kan creëren. En ik ben er dankbaar voor dat er altijd mensen zijn waar ik op terug kan vallen, wat er ook gebeurt..

 

 

thankful 1

 

Vaak als ik nog eens over dingen nadenk weet ik ineens wat ik had moeten zeggen of schrijven. Voor mij is het bovenstaande nog niet helemaal compleet. Dit besefte ik ineens toen ik met iemand sprak over dromen. Iedereen droomt wel eens over later. Ik had mijn droomberoep al snel vaststaan; ik wilde psycholoog worden. En dat wil ik nog steeds trouwens, maar dat zal geen verrassing zijn ;).

Hoe mooi het is om te kunnen dromen besefte ik pas toen mijn dromen me werden ”afgenomen”. Als het enige waar je je bed nog voor uitkomt het eten is, lijken dromen verder weg dan ooit. En als je dromen ineens helemaal onhaalbaar worden, wat doe je dan? Blijven dromen.. Maar ook, dromen bijstellen. Mijn droom werd een soort doel. Bijgeschaafd, aangepast, haalbaarder gemaakt. Een leven met een fulltime baan, veel sociale contacten en regelmatig sporten zit er voorlopig nu eenmaal niet in. Maar psycholoog worden, dat moet lukken!

4 jaar geleden zat ik nu in een klinisch revalidatietraject wat beetje bij beetje mijn dromen teruggaf. Langzaam durfde ik weer te dromen van mijn dromen. Durfde ik te dromen dat het misschien ooit wel zou lukken. Dat ik ondanks alles zou kunnen doen wat ik altijd wilde doen.

4 jaar met ups & downs. Mooie dingen gedaan, leuke mensen ontmoet. Maar ook moeilijke beslissingen moeten maken. Vwo 4 afronden zonder een enkele onvoldoende te halen en toch moeten overstappen naar 5 havo. Op kamers, tot 2 keer toe opnieuw beginnen. Het HBO wat ik ontzettend leuk vond toch moeten verlaten omdat een school niet mee kan werken aan een aangepast programma. Onzekerheid op de uni. Kan ik dit wel? Maar altijd vast blijven houden aan die droom. Ik wil psycholoog worden. Nee, ik GA psycholoog worden.

Ondertussen is het collegejaar bijna voorbij. De belangrijkste conclusie: Ik kan dit. Misschien niet altijd via de reguliere weg, maar uiteindelijk kom ik er wel. Mijn BSA (bindend studie advies, bij te weinig studiepunten moet je de opleiding verlaten) ga ik halen, daar ben ik vrij zeker van. En dat betekent dat ik weer een stapje richting mijn droom kan gaan zetten.

Dankbaar ben ik. Dat ik weer durf te dromen. Dat ik de kracht heb om mijn dromen dichterbij te laten komen. En dat ik zelfs durf te geloven dat mijn droom ooit uit zal komen. Dankbaar voor dromen. ♥ 

En terwijl ik hard aan het werk ben om mijn droom te realiseren, blijf ik ondertussen ook lekker dromen… 🙂

 

Volg mijn blog op  bloglovin‘ & like ‘m op facebook!

6 gedachtes over “Persoonlijk| Dankbaar voor dromen

  1. Dromen zijn de slagroom op de taart, het zonnetje in de ochtend en vooral jouw dromen wijzen altijd in de richting van je doel, heel mooi en heel knap! Oma

  2. Mooi geschreven Hannah! Super inspirerend. Van de tegenslagen die je hebt gehad, ben je alleen maar sterker geworden en ook doordat het behalen van je droom niet zo vanzelfsprekend is voor jou, sta je heel anders in het leven dan anderen en volgens mij heeft dat ook een hele positieve kant. Op mij kom je over als iemand met ontzettend veel doorzettingsvermogen en kracht (ook al laat jouw lichaam dat laatste misschien niet veel zien, het is er wel). Wees trots op jezelf! Liefs!

Geef een reactie

