LIFE| Heb je ergens pijn?

In de wereld van ziektes en beperkingen kom je vaak onbegrip tegen. Zeker als het om iets onzichtbaars gaat. Mensen zijn soms hard in hun oordelen en dat kan heel erg pijnlijk zijn. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel begrip tonen, of in ieder geval hun best doen. Ook deze begripvolle opmerkingen kunnen echt binnen komen, zeker als ze onverwacht komen. Dat voelt dan echt als een cadeautje.

Schiphol, 20.00 uur. We komen een beetje laat bij de gate aan. Mama wist heel zeker dat we 45 minuten vertraging hebben, dus we hebben nog rustig wat extra tijd genomen in de winkeltjes. Als we aankomen zit iedereen al aan de andere kant van de “controlepost”. Oeps. We zijn gelukkig nog wel op tijd. Tassen open, iPads eruit, halve flesjes cola de container in en wij zijn ook klaar om door het controleding (hoe heet zoiets in vredesnaam?) te gaan. Ze hebben op Schiphol niet alleen van die poortjes waar je doorheen moet, maar ook een ding waar je in moet staan. Ik zit in de rolstoel, dat wordt hem voor mij dus niet. Ik word na wat klieren met het personeel (wilt u haar echt wel mee hebben mevrouw? Haha) keurig opgehaald en naar de andere kant van het controleding gebracht.

Omdat ik nog niet gecontroleerd ben wordt ik gefouilleerd. That’s were the magic happened. “Heb je ergens pijn?” Ik kijk haar verbaasd aan, pijn? Uh ja, dat heb ik wel. Dan ineens dringt de betekenis door. Ze houdt rekening met me en wil extra voorzichtig doen. Wauw. Ik zeg dat ik wel pijn heb, maar dat ik het wel kan hebben dat iemand me aanraakt. Ze glimlacht en zegt dat er ook mensen zijn waarbij elke aanraking zorgt voor veel meer pijn. Dat kan ik alleen maar beamen.

Later denk ik nog even na over hoe bijzonder het eigenlijk is wat ze gezegd heeft. Voor haar was het waarschijnlijk heel normaal. En ook vooral daardoor was het voor mij zo bijzonder. Zij dacht er zomaar aan hoe het voor mij zou kunnen zijn om aangeraakt te worden en was bereid haar werkwijze daarop aan te passen. Een klein gebaar met een groots effect. Nog steeds krijg ik elke keer als ik eraan denk een glimlach op mijn gezicht. Wat kunnen mensen toch lief zijn!

4 gedachtes over “LIFE| Heb je ergens pijn?

Geef een reactie

